Phalaenopsis - Фаленопсис

За любителите на орхидеи и бромелии специална тема
Правила на форума
ПРОЧЕТИ: Правила на форумите
Get Adobe Flash player

Phalaenopsis - Фаленопсис

Мнениеот golden » 27 Авг 2006, 13:48

ФАЛЕНОПСИС

Публикувано от Titi
В помощ на тези, които все още се чудят дали да си купят орхидея, както и на тия, които вече са я занесли в къщи

С какво да започнете?
Започнете с фаленопсис. Това е една от красивите и едновременно непретенциозни орхидеи.

Фаленопсисът се отнася към вида най-популярни орхидеи. Това се обяснява с красотата му, изключително дългата продължителност на цъфтене, сравнително лекото му отглеждане. Заради това той е най-подходящ за отглеждане в домашни условия.

Как да си изберем растение?

Внимателно разгледайте растението. Листата не трябва да висят като дрипа. Листата на фаленопсиса са достатъчно плътни. При здравото растение те са еластични, гъвкави, с еднакъв цвят, (с изключение на пъстролистните), без подозрителни петна. Винаги разглеждайте в какво състояние се намират корените / орхидеята се продава винаги в прозрачни саксии/. Част от тях може да са на повърхността на субстрата, извън повърхността на саксията, просто във въздуха. Здравите сухи корени са серебристо-сиви, твърди, с растящи краища в зеленикав или червено-кафяв цвят. Здравите влажни корени са сиво зелени, повече към зелено. Мъртвите - меки, кафяви, без живи краища

Къде да го поставим??
Може да го сложите на перваза на прозореца, може да виси в подходяща саксия. Ако прозореца е южен, през пролетта и лятото е нужно да засенчите фаленопсиса от преки слънчеви лъчи с леко мрежесто перде. Зимата на перваза на прозореца може да се преохлади растението. Нужна е допълнителна поставка. По-добре е да виси. Често зимата растението страда от недостатък на светлина, ако е по-далече от прозореца.

Какво още да направите?
Не се суетете и не се тревожете излишно. На растението му трябва време, за да се приспособи към новите условия. Ако през цялото време нещо променяте, то не успява да се приспособи и всичко може да завърши печално

Кога да поливате?
Преди да полеете, убедете се, че това е необходимо. По добре е да попресъхне, отколкото да е преполято. Особено ако имате възрастно растение. Полейте за първи път, когато субстрата стане съвършено сух, да "хруска". През това време вие може да си изясните кое-що, да поговорите с други любители, да прочетете.

Кога е нужно пресаждане?
Голяма част от орхидеите не понасят разложен или засолен субстрат. Ако корените са сухи и чупливи - те са мъртви (или умират) от насъбралите се в тях соли. Ако са меки и тъмни - изгнили са в разлагащия се субстат и затова са непропускливи за въздуха. Нужно е спешно да се пресади растението. Много бързо се засолява мъха сфагнум . Трябва често да се сменя.

ЛИЧЕН ОПИТ: Винаги пресаждам орхидеите веднага след закупуването им. Използвам готов от магазина субстрат за орхидеи, за фаленопсиса трябва да съдържа натрошена кора и торф. Процедирам така - изваждам внимателно орхидеята от саксията й, оглеждам всички корени, там, където има изгнили ги изрязвам до здраво и наръсвам отрязаното с канела, която е естествен фунгицид. Понякога се налага да изрежа 70-80 процента от корените, това не е фатално. Слагам дренаж от натрошен студопор, след това насипвам малко от субстрата, държа с едната ръка изправена орхидеята, с другата досипвам така, че да се разпредели навсякъде между корените. Растението не трябва да се клати, трябва да е устойчиво. Когато пресадя, не поливам, правя това на следващия ден. В момента фаленопсисите ми са на терасата, чувстват се отлично там НА СЯНКА, като ги пръскам сутрин и вечер. !!!!!!!!!! Внимавайте когато пръскате, да не се задържа вода в розетката на листата, защото ще загният. !!!!!! Внимавайте когато поливате, да отцеждате напълно водата от дъното на саксията, защото ако се задържи ще загният корените. Ето три от моите фаленопсиса /белите са два броя/

http://snimka.bg/profile.php?edit_photo&photo_id=507263

http://snimka.bg/profile.php?edit_photo&photo_id=507305

КАКВО ДА ПРАВЯ, АКО ФАЛЕНОПСИСА Е ПРЕЦЪФТЯЛ?
В дадения случай е нужно да се постъпи по следния начин: При здравото растение, което има плътни "кожени" листа и нежно-зелени или бели корени, е нужно да се отреже цветоноса до първите възли (места на стъблото, от което излизат листа) и под първия цвят. От това място отново ще израсне нова стрела /цветонос/. Но, ако листата на вашето растение са сбръчкани, меки и дълги най-много 8-10 см., то е по добре цветоноса да се отреже до основата. Това ще помогне на растението да не изразходва последните си сили за цъфтеж. Поливането и торенето на такова растение трябва да се прави много внимателно. Възстановяването на растението може да се проточи за дълъг период от време. Особено бавно този процес протича при фаленопсисите, тъй като този вид орхидеи е известен със своя бавен растеж.

КАКВО ДА ПРАВЯ, АКО ФАЛЕНОПСИСА НЕ Е ЦЪФТЯЛ ИЗОБЩО?

Основната причина, поради която орхидеите не цъфтят в стайни условия е недостиг на светлина. Преместете своя фаленопсис по-близо до прозореца, където ще има достатъчно светлина и в същото време върху него няма да попадат преки слънчеви лъчи. Идеално място - близо до прозорец, намиращ се на южна страна.

Над растението също може да се сложи лампа, на расстоянии 1-2 метра /АЗ СЛАГАМ ПОД ПОСТАВКАТА СЪС САКСИИТЕ НАСТОЛНА ЛАМПА, НАСОЧВАЙКИ СВЕТЛИНАТА КЪМ ТЯХ/. Орхидеите не бива да са осветени повече от 12 часа на ден. За да пусне нов цветонос, на фаленопсиса ще помогне и понижаване на нощната температура с около 7-8 градуса в сравнение с дневната, за около 4 седмици. / АЗ ГИ ИЗКАРВАМ НА ТЕРАСАТА, НАВЪН ИМА ЗНАЧИТЕЛНА РАЗЛИКА МЕЖДУ ДНЕВНА И НОЩНА ТЕМПЕРАТУРА/. Този способ може да се нарече "хладно лечение". След този период отново поставете фаленопсиса при обичайната си стайна температура /около 20 градуса/. Ще видите, че вашето растение скоро ще пусне нов цветонос и ще зацъфти.

КАК ДА РАЗБЕРА ДОСТАТЪЧНО СВЕТЛИНА ЛИ ПОЛУЧАВА РАСТЕНИЕТО?

Обърнете внимание на цвета на листата. При здравите растения листата са ярко зелени, а не тъмно зелени. Ако листата са тъмно зелени, значи на растението не му достига светлина, ако листата имат червеникав отенък, то светлината е прекалено много. Много светлина трябва да се осигури на каттлеи, онцидиуми, дендробиуми, поставяйки ги на южни и западни прозорци, но на разстояние от стъклото. За да не обгорят листата от дневното слънце е добре, ако между растението и стъклото има прозрачна завеса. На милтонии, фаленопсиси, пафиопедилуми им трябва по-малко светлина, за това тях поставете по-далечко от прозореца, или да бъдат на северен или източен прозорец.

ТЪМНИ ПЕТНА ПО ЛИСТАТА НА МОЕТО РАСТЕНИЕ

По-често това е изгаряне. Може да се получи в горещи дни, когато слънцето е много силно. Незабавно преместете растението от перваза на прозореца и изолирайте съд завеса.

МОЯТ ФАЛЕНОПСИС ДОСТАТЪЧНО ДЪЛГО ЦЪФТЯ, СЛЕД ЦЪФТЕЖА ЗАБЕЛЯЗАХ, ЧЕ ОТ НЕГО КАТО ЧЕ ЛИ НОВО РАСТЕНИЕ ИЗЛИЗА. ЩЕ СЕ РАЗВИЕ ЛИ НОВОТО РАСТЕНИЕ, АКО ГО ОТДЕЛЯ И ПОСАДЯ.

Приемете поздравления! При правилно отглеждане може да се развие ново растение, идентично на старото. Почакайте докато новото растение не развие своя собствена силна коренова система (минимум да има 4-5 корена, дълги 2-4 см) Само след това може да разделите растението и да предадите младото в собствена саксия. След 1-2 години може да го преместите в по-голяма саксия. Следете за осветлението и торенето в първите месеци на самостоятелния му живот. По това, че започват да се развиват листата, вече може да се успокоите, че растението се развива добре.

ПОДАРИХА МИ ОРХИДЕЯ ДЕНДРОБИУМІФАЛЕНОПСИС. КАКВО Е ОСОБЕНОТО В ТОЯ ВИД ФАЛЕНОПСИС? И КАК ДА ГО ОТГЛЕЖДАМ?
Съществуват повече от хиляда вида орхидеи от рода дендробиум. Вид дендробиум-фаленопсис е забележителен с това, че размера на цветовете са значително по-едри от обичайните дендробиуми почти колкото тия на фаленопсиса. Условията на отглеждане са сходни с тия на фаленопсиса, но този вид ще расте по-добре, ако му осигурите повече светлина, както е необходимо при дендробиумите. Идеалното място за него е близо до южен прозорец. Изолирайте растението от прозореца със завеска, за да избегнете слънчево изгаряне. Идеална нощна температура-60-56 градусов по Фаренгейт. Дневна - 23-29 градуса .Дендробимът от рода фаленопсис обича когато субстрата леко пресъхва между поливанията.

Оказва се,че има някои тънкости при цъфтежа на фаленопсисите.
Вярно е,че повечето цъфтят в края на зимата и началото на пролетта, но има немалко видове с цъфтеж през лятото и есента.
За жалост в България орхидеите се продават без точно обозначаване на видовата им пренадлежност и евентуалните родители, които са кръстосани.
Някои видове фаленопсиси растат и цъфтят САМО ако са качени (обикновено на корк).
Два са основните фактори, които оказват влияние върху цъфтежа : светлина и температура. Високата температура и/или слабата осветеност спират образуването на цветонос. Това се използва широко от професионалистите, за да предизвикат цъфтеж "по график".
За образуването на цветонос е от значение не толкова разликата между дневната и нощната температура, колкото цялостното понижаване на температурата. Идеални условия , за да накараме фаленопсиса да цъфти - светло и хладно ( температурата не трябва да пада под 15 градуса). Цветоносът ще стане по-дълъг и с повече и по-големи цветове , ако държим фаленопсиса на хладно.
ЗА доброто състояние на орхидеята са от основно значение микроелементите и формата ,под която е азота в тора. Стандартните торове съдъжат малко микроелементи , а азотът е основно под формата на урея.Орхидеите не могат да усвояват пълноценно азота от уреята и реално "гладуват" , независимо от редовното ни торене.

Снимки на различни видове фаленопсиси
http://www.tropicalexotica.com/c6.htm

Различните народи държат на различни качества на фаленопсисите.
За американците е важен броят на цветовете. Японците предпочитат белите цветя. За останалите азиатците бялото е символ на скъб . В Тайван, Тайланд, Китай и Хонг Конг са на почит червеният и жълтият цвят - символи на здраве, богатство, късмет и власт.
  • 0

Последна промяна golden на 04 Фев 2007, 20:45, променена общо 2 пъти
Всеки човек заслужава да има в живота си една любов, от която да му спира дъха!
Стари снимки1/ Стари снимки2/ Нови снимки/ Орхидеи/ VIDEO/Лято'08
Аватар
golden
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 5464
Регистриран: 02 Юни 2006, 21:02
Местоположение: Пловдив
Пол: Жена

Мнениеот Titi » 04 Ное 2006, 17:09

Орхидеите ми стоят в банята почти един месец, откакто почнахме ремонта. Там, както съм казвала вече, имаме голям прозорец. Искам да ви кажа, че в резултат на тоя престой на място влажно и нормално топло, ВСИЧКИ, ама всички до един фаленопсиси /мързи ме да стана да ги броя колко са, но наближават десетина/ пускат цветоноси, пъпки, избиват нови листа, направо един масов бум откъм цвят настъпва. Направо се шашвам като гледам как на тия, дето съм й отрязала цветоносите по някаква причина, на всички тях избиват нови. А тия, дето си имат цветоноси - всички спящи пъпки са събудени.
  • 0

Titi
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 6905
Регистриран: 31 Май 2006, 15:24
Местоположение: София
Пол: Жена

Мнениеот golden » 20 Ное 2006, 23:40

При някои видове фаленопсиси се наблюдава следният феномен - цветоносът излиза централно от розетката,а не странично както е нормално. Phalaenopsis - Фаленопсис

Това означава край на развитието на розетката и край на развитието на растението. Обикновено тези орхидеи дават базални детки ( нова издънка в основата на "майката"). Запазва се въпросната детка, а майката обикновено загива. За жалост няма гаранция,че след време детката няма да развие същия централен цветонос.
Причината за този феномен е настъпването на хромозомни мутации водещи до анеуплоидия в точката на растеж. Ако на въпросния нетипичен цветонос се образува кейки или част от цветоноса се използва за размножаване, то новите растения със сигурност ще са носители на същата мутация. При образуването на базални детки има шансове да се развие нормално растение.
Тази мутация може да се развие при всеки един хибрид или видов представител ,като причините не са уточнени. Някои видове и хибриди са по-податливи и при тях този проблем се наблюдава по-често.
  • 0

Всеки човек заслужава да има в живота си една любов, от която да му спира дъха!
Стари снимки1/ Стари снимки2/ Нови снимки/ Орхидеи/ VIDEO/Лято'08
Аватар
golden
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 5464
Регистриран: 02 Юни 2006, 21:02
Местоположение: Пловдив
Пол: Жена

Мнениеот golden » 24 Ное 2006, 19:55

dima написа:http://hardy-plants.tomsk.ru/Articles/articles5.htm за фаленопсиса+снимки


toni 1 написа:Листче ,ти знаеш ли ,че фаленопсисите много рядко пускат ново растение.Това обаче определено прилича на такова.


list4e написа:Мислите ли?? Толкова съм щастлива да си имам още една! :heart
:kiss
Ами сега какво ще ме посъветвате да правя? Ще трябва по всяка вероятност да се отдели "бебенцето" от старото растение. Но кога и как?
Или може и така да си останат, ако не си пречат?


маргаритка написа:Четох някъде по руските форуми, че се отделя като стане поне 5 см.
И съответно така отделих моето.
Това си го отчитам като грешка!
Вече година малкото е на ръба да загине и страшно ми писна от него!
Така че моят съвет е да изчакаш максимално.


toni 1 написа:Изчакай! Няма опасност да сплетат корените като гледам голямото.Имам 2 в една саксия и не си пречат,но при мен просто не могат да се разделят. :thumbup:


list4e написа:Благодаря ви,ще изчакам!
А пак ли ще трябва да го държа в шише, докато пусне корени и то? И как го отдели - с нож ли?
Друго се чудя - не се отнема ли то от силата на главното растение, което все още не е много добре?


toni 1 написа:по скоро махни цветоноса. той му отнем от силата.Фиксираи растението върху субстрат за орхидеи но не го заравяй. Дръж субстрата влажен,за да могат корените,които израстват,да се ориентират към него. Сложи широка бутилка от минерална вода отгоре,но да не допира листата. проветрявай редовно.Фаленопсиса не е от най- влаголюбивите орхидеи.Малкото го отрежи едва ,когато видиш хубави корени .Впрочем започне ли да пуска такива се обади.Не трябва да се сади направо.Ще ти обясня когато започне да пуска корени.


toni 1 написа:Връхчетата на растящите корени са зелени . Старите преди да ги полееш са сиви.Тези връхчета не се пипат,защото са нежни . Спират растеж когато ги пипаш.Затова растението се фиксирва над почвата ,която е влажна,но без да я допират.Постепенно те стигат почвата и проникват в нея. Чак тогава внимателно се насипва още субстрат до мястото ,от където започва растението.Успех!!!!


toni 1 написа:Напълваш саксията,до средата със субстрат.Отгоре слагаш няколко клечки,така че орхидеята да застане в право положение.трябва ,да е малко под ръба на саксията.когато корените влезнат в субстрата допълваш внимателно ,до горе.Малко ще си поиграеш,но ще стане.може и със тел.Ако искаш утре ще си поиграя и ще ти направя снимка,за да видиш как става :nod:


list4e написа:Току-що посадих орхидеята с "бебето" и ето това е резултатът. Добре ли е така според вас или да променям "установката". Самата орхидея не е вързана, а е само подпряна на листата в напречно сложената клечка, но е стабилна. Допира субстрата, но не е посадена /следвах инструкциите на Тони/. Субстрат си направих сама от борови кори, торф и въгленчета.
Сега остава да намеря нещо по-голямо и прозрачно, с което да я захлупя - 5 литровите бутилки от минерална вода не са достатъчно широки и се чудя какво да ползвам. :think
Така че ако имате някакви идеи, казвайте :D
Phalaenopsis - Фаленопсис


маргаритка написа:
list4e написа:Маргаритка, исках да те попитам за това бебе - на колко месеца е, от кога си го отделила, с колко листа е, изобщо как се развива, за да знам какво да очаквам и от моето :D

:(
Май вече ще направи годинка.
Горчивият опит също е опит, така че ще го споделя, за да не правиш моите грешки.
Отделих го от майчиното растение, когато надмина размера 5см дължина на листата, както прочетох по сайтовете. Сега си давам сметка, че е трябвало да го изчакам да нарстне много повече.
Имаше само въздушни корени, оказа се че просто стои като залепено за един от корените на майката.
Сложих го върху субстрат и му направих оранжерийка с найлон.
Въпреки нея му пръсках корените редовно - знаеш - според цвета им.
И така една година - губи стар лист - вади нов, три или четири пъти. Новите обаче са по-дребни от старите и резултатът е, че то просто се смалява прогресивно.
Пуска нови корени, но те тръгват хоризонтално. Преди няколко месеца ми писна и просто натиках един от тях в субстрата. Ефект никакъв - виж нагоре Тони беше писала по този въпрос.
Иначе самите му корени го държат леко над саксийката.
Сега му развалих оранжерийката с надежда да се ориентира надолу. Може да го утрепя поради недостатъчна влажност, но и без това вече няма какво да губя.
Като цяло прилича на разкекерчен паяк. Не могат да го изхранят тези негови корени. :crybaby:


list4e написа:Винаги ли режете цветоносите или ги оставяте сами да се засушават след прецъфтяване?
И до къде трябва да се режат?


маргаритка написа:Орхидеите са ми на остъклен балкон. Денем прозореца е затворен, а нощем го отварям - идеална температурна разлика. Като се постопли малко смятам да стои непрекъснато отворен, и тогава ще наблегна повече на пръскането.

Цветоносът на фаленопсисите не се реже, Листче, защото може да пусне ново разклонение. А съм чела, че даже и ново растение, макар моето да не беше там.
Започне ли самичък да се "засушава", и да пуска ново листо -тогава го режеш.


Titi написа:
al.yank написа:Тити,статиите са срахотни,много полезна информация!Не разбрах обаче,къде да режа след прецъфтяване,четох че трябва на 2-3см.над първата спяща пъпка.самите цветоноси при мен също са разклонени и именно тези разклонения даваха цвят,първата спяща пъпка се пада точно под разклонението,под нея ли да режа?Другаде пък съм чела,че се реже между първа и втора,казвайте какво да правя?Не съм пресаждала откакто е купена,субстрата изглежда добре,трябва ли да пресадя?И сега като одрежа,да торя ли?

От личен опит мога да ти дам следния съвет - не режи. Само на кафевия си фаленопсис отрязах цветоноса, защото корените бяха изгнили и му трябваше реанимация. При здраво растение често се случва с месеци да стърчи една пръчка, без никакви признаци за пъпки и изведнъж да пусне цвят. Така се получи при белия ми, който е на снимката заедно с кафевия. Мисля, че пусна цвят защото използвах описаното "хладно лечение", тоест нощни ниски и денем високи температури. В късна пролет го изкарвах пред вратата на апартамента, да спи в коридора, сутрин го прибирах на топло в къщи. Сега ще цъфти. Не пресаждай, докато корите не станат лепкави на пипане. Тори през седмица, сега има нужда от подсилване.



toni 1 написа:Аз режа фаленопсисите след 2 пъпка.Пробвала съм и след 1.Не всички след подрязване избиват нов цветонос и при двата вида кастрене.Мисля ,че няма особено значение. :)



Titi написа:
мим написа:ми моя 3 месеца му бяха отворени цветовете. Като се замисля време му е било да прецъфтява вече.

Ето, на този отрязах цветоноса, защото го купих само с въздушни корени, от другите нямаше изобщо. Сложих го в бутилка, седя четири пет месеца докато пусне корени. Сега пуска цветонос. Виж до къде отрязах стария.
Phalaenopsis - Фаленопсис
Това е другия фаленопсис, на който не отрязах цветоноса след прецъфтяване. Цяла зима стърча тоя грозен кол, сега е направил пъпки
Phalaenopsis - Фаленопсис
  • 0

Последна промяна golden на 24 Ное 2006, 20:40, променена общо 3 пъти
Всеки човек заслужава да има в живота си една любов, от която да му спира дъха!
Стари снимки1/ Стари снимки2/ Нови снимки/ Орхидеи/ VIDEO/Лято'08
Аватар
golden
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 5464
Регистриран: 02 Юни 2006, 21:02
Местоположение: Пловдив
Пол: Жена

Мнениеот golden » 24 Ное 2006, 20:31

Titi написа:Роси, наистина не е от първа важност самата смяна на субстрата, колкото това, като купиш орхидеята да я извадиш внимателно от саксията, да изсипеш субстрата на един вестник и да направиш щателна инвентаризация, тоест - оглеждаш хубаво корените, изрязваш всичко загнило до там, където вече е здраво, пудриш отрязъка с канела, ако е нужно може и 90% от корените да се отстранят, не пречи, после внимателно разглеждаш субстрата за наличието на животинки из него, ако има една-две ги изхвърляш и си засаждаш отново орхидеята в същия субстрат. Ако има много животни или субстрата е станал лепкав, е тогава вече трябва да се смени.


маргаритка написа:
мим написа:Сега вече почнах да се притеснявам че на моята орхидея не съм й гледала корените откакто е купена.

И аз на първия ми фаленопсис съм му гледала корените само отвън. Изричният съвет беше да не му разбутвам корените.
Субстратът му се развали след година и нещо. Бяха му загнили и два корена /процедурата вече я уточнихме/. Затова реших и го пресадих само в кори. Та сега го поливам по-често, но съм спокойна за загниването.
А вторият беше засаден изцяло и само в торф! Него го пресадих веднага в нормалната смес за орхидеи и си е добре. Купих я насипна от една от оранжериите в Дружба, където също много се учудиха, че искам да пресажадам. Но това беше пролетта на миналата година - преди есенния бум на вноса. Внос - както се оказва - на боклуци!
Представлява смес от торф, два вида кори и микроскопично съдържание на въглен.

За топлите душове - никога не съм го правила и сега ме разколебавате, но от друга страна какво лошо да има и друг метод на отглеждане?

Трябва да сме наясно, че по оранжериите никой не им трепери на орхидеите, а ги действат като аватара на ZETKA :D , та сега се чудим какво да правим.


Mori_a написа:
мим написа:Пък като е само кори не мисля че има как да задържа вода и да доведе до гниене на корените. Пък знам ли

Това е вярно, корите по-малко задържат влагата и в този случай се налага по-често поливане. А проблема с дребнозърнестия субстрат основно е в това, че има опасност от загниване.


Росица написа:Днес извадих лекичко от саксията моя фаленопсис. В средата имаше многа жълти корени, не бяха меки само пожълтели. Интересното беше, че някои са жълти в основата после към края имат хубав зелен цвят. Но няма как изрязах ги Изрязах ги всички. Доста бяха...И в моя субстрат има малки бели буболечки. Направо са много. Мислех да преварявам, но после прочетах, че тези буболечки /ако съм ги определила правилно/ се хранят с изгнили корени и са признак за преполиване. Всеки препарат бил ефективен срещу тях. Имам еди лактофол, готов препарат против акари и листни въшки. Напръсках субстрата, сега чакам да умрат и да я връщам в саксията. Дано няма проблеми :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Росица написа:Тези крени в средата жълтите, нормални ли са или не. Аз ги отрязах, но сега гледам този руски саит и май са нормални. :crybaby:
Phalaenopsis - Фаленопсис


toni 1 написа:Корените във вътрешната част на саксията ,обикновено имат различен цвят.Когато са в прозрачна саксия до тях не достига светлина.Не мога ,да разбера от снимката ,дали загниват.Пресаждайки моите фаленопсиси съм забелязала разликата.В непрозрачна саксия растящите корени могат ,да бъдат дори бели.Дори ,да си изрязала ,фаленопсиса е корава орхидея и ще се справи.Не се престаравай с поливането.Галчо радвам се ,че орхидеята ти се оправя!! :nod:


list4e написа:
Росица написа:Тези крени в средата жълтите, нормални ли са или не.


Вчера извадих от субстрата фаленопсиса, за който писах, че са му все зелени корените. Вътрешните му корени бяха със същия жълт цвят, но изглеждаха жизнени и нямаше загнили части. Затова ги оставих.
Посадих го само в борови кори. Сложих и няколко въгленчета.Надявам се вече да му е добре така
:D
Преди малко го полях с топла вода.


galcho написа:Ами и аз се чудя какво е (виждат се общо 3 такива, които изникват между листата).
:think
Жалко, че в момента ги няма специалистите (и Тони изчезна някъде), та да кажат за жълтите корени. В книгата на Луц Рьолке за подобно нещо четох, че било гъбично заболяване, щом нямало белези по листата... Ама нали не ми се ще да го вярвам, просто ги отрязах и така...

Ето какво пише, без изобщо да твърдя, че в случая е относимо:
"Загниване на корените на стъблото.
Гъбички Fusarium са паразити, които засягат отслабнали или наскоро пикирани растения.
Инфекцията започва обикновено по корените, но се установява едва когато надземните части на растението започнат да умират. Почти винаги по корените се забелязва червеникаво оцветяване, както и оранжевочервеникаво натрупване на спори по кореновата шийка.

Загниване на сърцето на корените. Rhizctonia се среща най-често при Phalaenopsis и Paphiopedilum. При заразяване умира основата на растението, където се забелязва червеникавожълто оцветяване и натрупване на спори.
Когато заболяването се открие, вече е много късно. Успешни профилактични мерки са хигиената, умерената влажност и свежият въздух. Много важно е също да не се допуска задържане на вода в сърцето на растението."

В крайна сметка реших, да не се превръщам в орхидеен хипохондрик, та затова реших, че съм си купила орхидея с гнили в основата корени. Какво е било вече е все тая...
  • 0

Всеки човек заслужава да има в живота си една любов, от която да му спира дъха!
Стари снимки1/ Стари снимки2/ Нови снимки/ Орхидеи/ VIDEO/Лято'08
Аватар
golden
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 5464
Регистриран: 02 Юни 2006, 21:02
Местоположение: Пловдив
Пол: Жена

Мнениеот golden » 25 Ное 2006, 16:37

list4e написа:Да ви кажа какви ги натворих тази сутрин :D
Изнесох двата си прекрасни нецъфтящи фаленопсиса на балкона при температура около нулата и ги държах двайсетина минути. Бях чела в един руски сайт, че някаква оставила фаленопсис при -10 градуса за малко и той толкова се стресирал от преживяването, че после не само че изкарал 2 цветоноса, а май и кейки :eek:
Та реших и аз да пробвам - днес за малко, утре, ако не се вземат в ръце и не цъфнат, за повече :wink:
Е, не мога да се примиря с нецъфтящите си орхидеи и това е! :oops:
Стискайте ми палци :cross

zmei4o написа:в природата има разлика в температурата между деня и нощта. това спомага за активизирането на растителните хормони на растението :) смятам че ако успееш да му направиш необходимата разлика поне за 3-4 седмици може да се очаква промяна :)
не смятам че трябва да го замразяваш :mrgreen: . наистина ако е преживяло такъв стрес растението се опитва да преживее и за това е опитало всичко :lol:
по същата причина засушаването при кактусите води до цъфтеж ;)
разбира се след стреса(в зависимост от него) трябва да се направят ОПТИМАЛНИ условия за да преживее :)
ако изкара малки искам ;)

маргаритка написа::D Листче, по-скоро обратното трябва да правиш. През деня да са на топло, а през нощта - да речем между етажите.
А специално фаленопсисите - това само според моите лични наблюдения - не се нуждаят чак толкова от температурен режим.


zmei4o написа:ако правиш експерименти смятам че ти трябват сигурни данни ;) навън много не е ясно какви са условията :) затова ако смяташ че искаш да рискуваш рискувай в .... хладилника :lol:
там влагата не е много голяма(поне при новите) но със сигурност е 4градуса :)

маргаритка написа:
Mori_a написа: Дали стресиращия метод работи или му е дошло времето на твоя хубавец? Аз не бих го приложила. Моя фаленоопсис си изкара цветонос и без хладно лечение.

:thumbup:
Тригодишният ми фаленопсис вади цветоносите си регулярно без стресиращи мероприятия. Мисля че на това му казват "фитопериодичност".
Експериментът с пречупения цветонос на втория фаленопсис доказва същото. Започна да пуска нов цветонос от края на счупения по същото време. И двата седят до парното.


fafa написа:Аз мисля, че Маргаритка е права :nod: Като гледам как масово започваме да се хвалим, че фалчетата ни вадят цветоноси-явно сега е периодът им на цъфтене. А кой на топло, кой на студено го е държал...май не е чак толкова от значение ами и аз май започнах да се вманиачвам, че снощи по никое време правих размествания из къщи, за да е Фалчо на по-хладно :mad: :lol:
  • 0

Всеки човек заслужава да има в живота си една любов, от която да му спира дъха!
Стари снимки1/ Стари снимки2/ Нови снимки/ Орхидеи/ VIDEO/Лято'08
Аватар
golden
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 5464
Регистриран: 02 Юни 2006, 21:02
Местоположение: Пловдив
Пол: Жена

Мнениеот golden » 28 Дек 2006, 01:03

zmei4o написа:имам стая с температура минимум 20 градуса и максимум 28 градуса. обаче няма много светлина. да си преместя ли орхидеята да я пробвам да цъфне :) дам и влагата ще е трудно да набавя :)
другите стаи са ми 15-20 градуса(даже незнам дали има 20)

Не можеш ли да включиш някакви лампи да доосветяваш?
Ако ти е ниска въздушната влага,ще ти жълтеят и падат пъпките още преди да се отворят.
  • 0

Всеки човек заслужава да има в живота си една любов, от която да му спира дъха!
Стари снимки1/ Стари снимки2/ Нови снимки/ Орхидеи/ VIDEO/Лято'08
Аватар
golden
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 5464
Регистриран: 02 Юни 2006, 21:02
Местоположение: Пловдив
Пол: Жена

Мнениеот zmei4o » 28 Дек 2006, 01:16

мне няма как да се доосветява :)
имам една лампа на бюрото и съм наслагал какво ли не :)
няма да има място ако цъфне. цвета ще е близо до лампата и пак сигурно ще пада :)
ще я оставим на хладно и светло. пролетта ще цъфне :)
  • 0

Phalaenopsis - ФаленопсисPhalaenopsis - ФаленопсисPhalaenopsis - ФаленопсисPhalaenopsis - ФаленопсисPhalaenopsis - ФаленопсисPhalaenopsis - Фаленопсис
Аватар
zmei4o
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 2291
Регистриран: 07 Авг 2006, 14:00
Местоположение: Varna
Пол: Мъж

Мнениеот suza » 28 Дек 2006, 20:10

В момента фалаенопсисите ми са в неотопляема стая (само през деня отварям по малко да влиза топлина от хола) .Температурата през нощта е около 13-14 С ,а през деня 16-17 С. Дали им е студено ?Притеснява ме нощната температура ,тъй като при нужда мога да повиша дневната.
  • 0

Аватар
suza
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 2101
Регистриран: 30 Авг 2006, 08:37
Местоположение: Стара Загора
Пол: Жена

Мнениеот маргаритка » 28 Дек 2006, 21:16

suza написа:В момента фалаенопсисите ми са в неотопляема стая (само през деня отварям по малко да влиза топлина от хола) .Температурата през нощта е около 13-14 С ,а през деня 16-17 С. Дали им е студено ?Притеснява ме нощната температура ,тъй като при нужда мога да повиша дневната.

Нощната е добре - моите са плътно до прозореца и съм измервала и 12. Дневната ми е по-висока определено.
Внимателно оглеждай пъпките - при ниски температури им се променя тургора и падат. Хубавото е, че при своевременна корекция новите и запазилите се си цъфтят нормално.
  • 0

Аватар
маргаритка
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 11454
Регистриран: 31 Май 2006, 15:22
Местоположение: София

Мнениеот sand wedge » 30 Дек 2006, 14:03

Не се прави така.... те така се прави... :D

Phalaenopsis - Фаленопсис
  • 0

Phalaenopsis - Фаленопсиси.д. поп на с.Бимбаргово
Моят IP адрес се наблюдава от дядо господ
http://www.youtube.com/watch?v=OnDiy8I_rPo
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 249&type=1
Аватар
sand wedge
Експерт
Експерт
 
Мнения: 5102
Регистриран: 24 Авг 2006, 11:01
Местоположение: 19 hole teebox... :)
Пол: Мъж

Мнениеот lunen_sun » 30 Дек 2006, 14:29

Дам,представяте ли си какво щеше да бъде,ако целогодишно минималните температури бяха мин.18 мах.25С :eek:
  • 0

Живея днес,защото вчера няма да се върне,а утре може да не дойде!
Амарилиси Лилиуми Хибискуси
Аватар
lunen_sun
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 6980
Регистриран: 01 Юни 2006, 07:19
Местоположение: Козлодуй
Пол: Жена

Мнениеот suza » 30 Дек 2006, 14:30

Ех ,ако живеех в топлите страни какви орхидейки щяха да ми висят по дърветата :D :D :D
  • 0

Аватар
suza
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 2101
Регистриран: 30 Авг 2006, 08:37
Местоположение: Стара Загора
Пол: Жена

Мнениеот sand wedge » 03 Яну 2007, 16:50

Днес като минавах край магазина тъкмо караха цветя и видях в колата фаленопсиси - питам по колко са - каза 28-30... виолетови и не са много едроцветни...
  • 0

Phalaenopsis - Фаленопсиси.д. поп на с.Бимбаргово
Моят IP адрес се наблюдава от дядо господ
http://www.youtube.com/watch?v=OnDiy8I_rPo
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 249&type=1
Аватар
sand wedge
Експерт
Експерт
 
Мнения: 5102
Регистриран: 24 Авг 2006, 11:01
Местоположение: 19 hole teebox... :)
Пол: Мъж

Мнениеот MimaFlora » 03 Яну 2007, 17:43

Прибирайки се от работа и аз видях в цветарсия до нас такива фаленопсиси по 29лева.Само виолетови.Струват ми се скъпи!
  • 0

Аватар
MimaFlora
Бонсай-отворко
Бонсай-отворко
 
Мнения: 4737
Регистриран: 06 Юни 2006, 20:48
Местоположение: София

Следваща

Назад към Отглеждане на орхидеи

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: alex.viki, evlin688 и 2 госта

Reputation System ©'